De milieuwinst van een sloopregeling is beperkt en tijdelijk. Een slooppremie werkt zelfs averechts op het broeikaseffect, waarvoor ze is bedoeld. Ondertussen heeft een sloopregeling in Duitsland de autoverkopen flink opgekrikt.

De Nederlandse autobranche is momenteel in overleg met het ministerie van VROM over de mogelijkheid een sloopregeling in te voeren. Er zou 150 miljoen euro beschikbaar komen om auto’s in de leeftijd van 18 tot 25 jaar eerder te slopen en te vervangen door jongere, milieuvriendelijkere exemplaren. Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, noemt het ‘wel heel erg duur om 1.500 tot 2.000 euro premie te geven om zo’n auto één of twee jaar eerder uit de roulatie te halen’. Hij deed samen met de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) onderzoek naar een sloopregeling.

Daaruit komt naar voren dat de milieuwinst, bijvoorbeeld de afname van de hoeveelheid fijnstof in de lucht, slechts tijdelijk is omdat de oude auto’s uiteindelijk toch op de schroothoop zouden belanden. Van Wee pleit om de slooppremie te beperken tot dieselauto’s: “Nieuwere diesels stoten veel minder roet uit. Benzineauto’s veroorzaken nauwelijks roet, ook de oudere niet.”

De studie wijst uit dat eerder slopen zelfs averechts werkt op het broeikaseffect. Weliswaar vervangen mensen de vervuilende auto door een schonere wagen met zuiniger motoren, maar meestal stappen ze daarbij over naar grotere auto’s die zwaar wegen. Dat betekent dat per saldo ongeveer dezelfde hoeveelheid CO2 wordt uitgestoten. Met het slopen gaat ook de energie ‘verloren’ die nodig is geweest voor het bouwen van de auto. De CO2 die tijdens de autoproductie vrijkomt maakt namelijk 15 procent uit van de CO2-uitstoot tijdens de gehele levenscyclus van de auto.

In Duitsland werd begin dit jaar een slooppremie ingevoerd. Met het effect dat de gedaalde autoverkopen weer uit het slop gehaald zijn. Ondanks de recessie en het verlies van 51 procent in de autoexport, stegen de verkopen van nieuwe auto’s er in februari met 21 procent. Dat is de sterkste stijging in tien jaar. Vooral kleine, goedkope auto’s worden aangeschaft; voor dure exemplaren als Mercedessen, BMW’s en Audi’s lijkt de premie geen zoden aan de dijk te zetten. Inmiddels is het aantal premieaanvragen de 100.000 stuks gepasseerd. Voor de Nederlandse autosector is een eventuele sloopregeling ook een maatregel om de crisis in de autobranche te bestrijden.