Ondanks toenemende kredietmogelijkheden, overheidssteun aan autobouwers en enorme kortingen op auto’s daalden de autoverkopen in de Verenigde Staten in april met 34 procent. Vooral Chrysler en Toyota kregen grote klappen. In dertig jaar tijd zijn in de VS niet zo weinig auto’s verkocht.

Verschillende analisten en mensen uit de auto-industrie zeggen dat de bodem van de crisis in zicht is. Jesse Toprak, analist bij Edmunds Inside-Line, stelt echter dat we hiervan pas zeker kunnen zijn wanneer er minimaal drie achtereenvolgende maanden een stijging te zien is van autoverkopen ten opzichte van het voorgaande jaar. “We hadden verwacht dat dat in april zou beginnen.” En hoewel april een kleinere afname laat zien dan maart, is er nog geen enkel bewijs dat het economisch herstel heeft ingezet.

De perikelen rondom General Motors en Chrysler hebben daaraan flink bijgedragen. Vooral Chrysler, dat inmiddels bescherming tegen schuldeisers heeft aangevraagd om een doorstart te kunnen maken, heeft klappen gekregen. De verkopen van het eigen merk daalden met 55 procent ten opzichte van april 2008. De andere Chrysler-merken, Dodge en Jeep, verloren 42 procent, zodat de totale verkoop van het concern in april uitkwam op -48 procent.

Een andere autofabrikant die zwaar verloor is Toyota. Ten opzichte van een jaar eerder verkocht de Japanse fabrikant 42 procent minder in april. De Ford Motor Company, die te maken had met een verkoopdaling van 33 procent, is Toyota daardoor weer voorbijgestreefd in marktaandeel binnen de VS en staat weer op de tweede plek. Ook Honda (-25 procent) vergroot haar marktaandeel enigszins.

General Motors verkocht vorige maand in de VS weliswaar 34 procent minder dan in april ’08 maar het bedrijf noteert 11 procent minder afname dan in maart 2009. Er zijn meer fabrikanten die, ondanks lagere verkoopaantallen dan in 2008, over april de beste cijfers laten zien van heel 2009. Toch is er nog geen reden tot optimisme. Het is nog steeds de vraag of de geschatte verkopen over 2009 in de VS (850.000 stuks inclusief trucks) worden gehaald – en zo ja, dan betekent dat nog altijd een daling van 35 tot 40 procent in vergelijking met 2008.