De Toyota Motor Corporation heeft over het fiscale jaar 2008/09 een veel groter verlies geleden dan verwacht. Ook de cijfers over het eerste kwartaal van 2009 zijn stemmen niet positief. De kwartaalinkomsten van concurrent General Motors in Europa zijn zelfs bijna gehalveerd.

Voor het eerst sinds de Toyota Motor Corporation haar resultaten publiek maakt (1941), lijdt de organisatie verlies. Het negatieve resultaat was al voorzien, maar niet de mate waarin. Toyota en beursanalisten hadden over 2008/09 een nettoverlies verwacht van 350 miljard yen (2,65 miljard euro). Dat blijkt nu een verlies te zijn van 437 miljard yen, ongeveer 3,33 miljard euro. Een jaar geleden boekte Toyota nog een nettowinst van 1,72 biljoen yen (13,02 miljard euro).

Toyota-CEO Katsuaki Watanabe noemt het dramatische verlies ‘het gevolg van een duidelijke achteruitgang van de autoverkoop, met name in de Verenigde Staten en Europa, de hoge stand van de yen ten opzichte van de Amerikaanse dollar en de euro en de forse prijsstijgingen voor grondstoffen’. In Europa daalde de autoverkoop met 222.000 stuks tot 1.06 miljoen auto’s. Haalde Toyota vorig jaar General Motors nog in als grootste autobouwer ter wereld, inmiddels is haar expansie-strategie omgeslagen in overcapaciteit. Momenteel draait in eenderde van de 74 Toyota-fabrieken wereldwijd maar een productieshift.

Ook voor het nieuwe fiscale jaar 2009/10 – wat van april tot en met maart loopt – verwacht Toyota een nettoverlies, dit keer van 550 miljard yen (4,16 miljard euro) ofwel een daling van 21,9 procent. In het eerste kwartaal boekte het concern een nettoverlies van 765,8 miljard yen of 57,97 miljard euro, tegenover 316,8 miljard yen of 23,98 miljard euro in 2008.

De kwartaalcijfers van General Motors Europe stemmen evenmin tot vreugde. De autoverkopen van de merken Opel/Vauxhall, Chevrolet en vooral Saab daalden gemiddeld met 29 procent tot 405.133 auto’s. Daardoor halveerden de GM Europe-inkomsten bijna, van 9.9 miljard dollar (7,42 miljard euro) naar 5.3 miljard dollar (3,97 miljard euro). Deze omzetdaling van 46 procent levert een verlies op van 2 miljard dollar (1,50 miljard euro), terwijl in het eerste kwartaal van 2008 nog 100 miljoen dollar (74,93 miljoen euro) winst werd gemaakt.

GM’s aandeel op de Europese markt is afgenomen van 9,6 naar 8,9 procent. In de maanden januari tot en met maart produceerde GM Europe 46 procent minder auto’s. De dalende autoverkopen waren overigens afwezig in Duitsland, dankzij de ‘agressieve overheidssteun voor de automobielsector’ – lees: de slooppremie.