De gemiddelde statijd van occasions bij autobedrijven daalde de afgelopen drie jaar van 80 naar 77 dagen. Vooral compacte occasions worden steeds sneller verkocht, zo blijkt uit cijfers van datacentrum RDC.

Occasions staan steeds korter in de showrooms van autobedrijven. De statijd van gebruikte auto’s is de afgelopen drie jaar met drie dagen afgenomen. Goed nieuws voor autobedrijven want elke dag dat een auto in de showroom staat kost geld. De positieve ontwikkeling geldt helaas niet voor alle occasions.

In het A-segment (Fiat Panda) daalde de statijd het sterkst, alleen al het afgelopen jaar met zes dagen. De kortste statijd is nog altijd voor auto’s uit het B-segment (Opel Corsa). Deze compacte auto’s staan gemiddeld 67,9 dagen in de showroom voordat ze verkocht worden.

Auto’s die de afgelopen jaren juist langer in de showroom verblijven zijn sportwagens, zowel betaalbare als exclusieve modellen. Ook MPV’s mogen op minder belangstelling rekenen, vooral de zogenaamde full-size MPV’s (Renault Espace). De statijd van de SUV’s is het meest toegenomen, auto’s als de Kia Sorento slapen gemiddend tien nachten langer in de showroom en luxe SUV’s als de BMW X5 zelfs elf dagen. Toch zijn deze modellen nog steeds populair. Van alle segmenten is de statijd van luxe sportauto’s (Porsche 911) op dit moment het langst, zo’n 158 dagen.