Amsterdam voert geen milieuzone in om vervuilende personenauto’s te weren uit het centrum. Dat hebben de bestuurders besloten op basis van een TNO-onderzoek. De stad gaat zich nu richten op elektrisch vervoer.

Gisteren werd al bekend dat milieuminister Cramer het nationale plan om met milieuzones vervuilende bestelbusjes te weren uit binnensteden voorlopig niet invoert. Nu blaast ook de gemeente Amsterdam de plannen voor een lokale milieuzone af, eveneens op basis van onderzoeksresultaten van TNO. Hieruit blijkt dat de verwachte milieuwinst minder zal zijn dan verwacht.

De Amsterdamse plannen draaiden om personenauto’s en hadden tot doel de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren. Milieuwethouder Vos: “Het effect zou de helft minder zijn dan ons was verteld. Dat komt doordat er tegen die tijd minder vervuilende auto’s in omloop zijn.” Omdat de invoering van de milieuzone een jaar uitgesteld was, tot najaar 2010, zijn er dan naar schatting nog slechts 12.000 verouderde, vervuilende auto’s in de stad in plaats van 20.000.

Wethouder Gerson van Verkeer stelt dat er momenteel ook minder verkeer is vanwege de recessie. De nieuwe wethouder is verder van mening dat een milieuzone te veel bureaucratie met zich mee zou brengen.

Overigens blijft in Amsterdam wel de bestaande milieuzone voor vrachtwagens van kracht. Of er uiteindelijk nog een milieuzone voor bestelwagens in de hoofdstad wordt ingevoerd is momenteel nog onbekend. Wel gaat de gemeente door met de plannen om vervuilende auto’s een hoger parkeertarief te laten betalen. Daarnaast zet het gemeentebestuur nu volop in op elektrisch verkeer.