Volkswagen Passat 1.4 TSI Bluemotion

Volkswagen introduceert de Passat 1.4 TSI Bluemotion. Het is de eerste benzine-uitvoering die het schone label krijgt opgeplakt. Niet zonder reden, dankzij technische aanpassingen heeft de Passat een groen A-label en valt ‘ie in de 20 procent bijtellingscategorie.

Volkswagen is het eerste merk dat een model uit het D-segment in de 20 procent bijtellingsklasse kan aanbieden. Zakelijke rijders betalen in de Passat 1.4 Bluemotion sedan met handgeschakelde versnellingsbak of DSG-automaat ‘slechts’ 20 procent bijtelling, dat geldt ook voor de Variant met DSG. Alleen de handgeschakelde Variant valt er net buiten.

De 1.4 TSI Bluemotion heeft de bekende 1,4 liter motor met turbo en compressor onder de kap. Volkswagen heeft voor de Bluemotion het motormanagement afgestemd op een zo gunstig mogelijk benzineverbruik. Ook heeft de versnellingsbak aangepaste overbrengingsverhoudingen. Andere aanpassingen zijn het 15 mm verlaagde koetswerk, de dichte grille, een gladdere wagenbodem en gewichtsbesparende maatregelen.

Het voordeel is dat de Passat hierdoor behalve zuiniger ook sneller is. Hij sprint 0,2 seconden sneller van 0 naar 100 km/u (10,3 seconden) en de topsnelheid ligt 2 km/u hoger, op 205 km/u. Het benzineverbruik bedraagt 5,8 l/100 km met DSG-bak en 5,9 l/100 km met de handgeschakelde zesbak. De CO2-uitstoot komt uit op 136 tot 138 g/km, afhankelijk van de uitvoering. De Passat 1.4 TSI Bluemotion is er vanaf 28.750 euro.