De plannen van Renault-Nissan om een auto ‘goedkoper dan de Tata Nano’ op de markt te brengen zijn gereed. Gisteren werden de afspraken mondeling overeengekomen met de Indiase partner Bajaj. In 2012 moet het stadsautootje kunnen concurreren met ‘s werelds goedkoopste auto.

De plannen dateren al van halverwege 2008, maar pas gisteren ging het project officieel van start. Renault-CEO Carlos Ghosn vertelde aan persbureau Bloomberg dat de doelstellingen en taakverdeling duidelijk zijn. Het Indiase Bajaj Auto is verantwoordelijk voor het ontwerp, de constructie en productie van het compacte stadsautootje. Dat moet de ontwikkelkosten drukken.

Nissan-Renault zorgen voor marketing en distributie, eerst in India, later mogelijk ook daarbuiten. Bajaj, dat in India de tweede grote producent is van motorfietsen, brommers, scooters en riksja’s, wordt ook geacht klanten te werven – een van de doelgroepen is het potentieel onder de 50 miljoen brommer- en motorrijders in India. Maar het kleine autootje moet vooral een concurrent worden van de Tata Nano, ‘s werelds goedkoopste auto en momenteel op de Indiase markt voor omgerekend ruim 1.750 euro.

Tegen Bloomberg noemt Ghosn een richtprijs van rond de 3.000 Amerikaanse dollar (ruim 2.000 euro). De budgetauto wordt gepositieerd als een model met ‘een van de laagste prijzen op de markt en met een van de laagste verbruikskosten’. Ghosn zegt dat Renault-Nissan al haar technologie beschikbaar stelt om het project te laten slagen, waardoor onder meer een ‘beter brandstofverbruik dan enig andere auto’ kan worden bereikt.

Momenteel begeeft Renault zich al op de Indiase markt met de Logan, die het verkoopt met partner Mahindra & Mahindra. Maar Ghosn, voor wie enige bescheidenheid vreemd is, stelt: “We kunnen gewoonweg niet accepteren dat we minder dan 1 procent marktaandeel hebben in India.” Hij voorziet een verdrievoudiging van deze markt in tien jaar, tot 6 miljoen auto’s. Ook andere autofabrikanten zien een groot potentieel in India. Merken als General Motors, Toyota en Hyundai werken eveneens aan compacte stadsauto’s die met de Tata Nano moeten gaan concurreren.