Ford heeft de prijs en technische details bekend gemaakt van de vernieuwde Ford Focus Econetic. Het merk introduceert enkele nieuwe technieken op z’n nieuwe zuinigheidswonder.

De Ford Focus Econetic heeft de bekende 1.6 TDCi-motor met 109 pk onder de motorkap liggen. Dankzij diverse aanpassingen zoals het gebruik van olie met een lage frictie, verlaagd onderstel en een start/stop-systeem stoot de Econetic slechts 99 g/km CO2 uit. Ford geeft een verbruik op van 3,8 l/100 km (1 op 26,3), goed voor een A-label en twintig procent bijtelling.

Ford introduceert drie voor het merk nieuwe technieken op de Focus Econetic. Het start/stop-systeem noemden we al. Smart Regenerative Charging is een systeem dat remenergie terugwint en omzet in elektriciteit om de accu’s op te laden. Deze twee systemen zagen we al eerder bij vele andere merken.

Helemaal nieuw is Low Tension Fead, waarbij het er kort gezegd op neer komt dat een speciale dynamobeugel en een gewijzigde poelievorm ervoor zorgen dat de aandrijfriem minder strak staat waardoor er minder wrijving optreedt. En minder wrijving betekent minder brandstofverbruik. Een andere nieuwe gimmick is de Ecomode, een computer analyseert het rijgedrag van de bestuurder en geeft tips hoe het zuiniger kan.

Ford levert de Econetic in een uitvoering, als vijfdeurs. De uitrusting is gebaseerd op de Trend en omvat onder andere volautomatische airconditioning, cruise control en een radio/cd-speler. De prijs van al dit moois bedraagt 26.700 euro, 750 euro meer dan voorheen. De vernieuwde Focus Econetic is per direct verkrijgbaar.