Auto’s met een groen A-label vertonen over het algemeen een veel grotere verbruiksafwijking in de praktijk dan auto’s met minder gunstige energielabels. Dat blijkt uit een onderzoek van het tijdschrift Autokampioen.

ANWB Autokampioen onderwierp 45 modellen aan een praktijktest om het werkelijke brandstofverbruik te meten. Daaruit blijkt dat auto’s met een A-label over het algemeen de grootste afwijking vertonen. Zo is de Suzuki Alto 1.0 36 procent onzuiniger dan de fabriek opgeeft. De CO2-uitstoot komt ‘in het echt’ uit op 143 g/km, en niet op de 103 g/km die Suzuki opgeeft.

Fabrieksopgaven wijken altijd van de praktijksituatie, dat komt omdat de EU-testcyclus waarmee deze cijfers tot stand komen nogal kunstmatig is. Toch is het opvallend dat juist auto’s met een A-label, die hiervoor fiscaal flink beloond worden, in praktijk het meest afwijken van de fabrieksopgave.

Naast de Alto laten ook de Hyundai i20 1.2, Volvo C30 Drive, Smart ForTwo en Toyota Prius een verbruiksafwijking van dertig procent of meer zien. Al deze modellen dragen een A-label. Ook auto’s met een minder gunstig label kunnen een grote afwijking vertonen. De Hyundai Matrix 1.6 met D-label verbruikt 27,4 procent meer dan de fabriek opgeeft, de Qashqai+2 2.0 dCi All Mode met F-label verbruikt 25,7 procent meer.

Andersom treffen we onderin de lijst van 45 modellen geen A-label auto’s aan. De Audi A3 1.4 TFSI met S-Tronic automaat is de A-label auto met de kleinste afwijking, maar het gaat nog altijd om bijna twintig procent. Een schril contrast met de Passat CC 2.0 TDI met DSG, die met 3,3 procent de kleinste afwijking van alle auto’s laat zien.