Citroën C3

Citroën neemt maar liefst drie compacte primeurs mee naar de IAA in Frankfurt. De C3 en DS3 vormen het nieuwe offensief van het Franse merk in het compacte segment, de Revolte is een interessant studiemodel.

De Citroën C3 is de grote ster op de stand van Citroën op de IAA. “De C3 is nadrukkelijk gericht op het grote publiek en belangrijk voor Citroën vanwege de volumeaantallen,” legt de woordvoerster van de Citroën, Anne Lobbes, ons uit. Dat is wellicht de reden dat de DS3 en Revolte een beetje achteraan op de stand staan opgesteld.

De C3 is een leuke auto die weer wat frisse wind in z’n segment brengt. Hij heeft een modern interieur met fraai ogende materialen. Hier gaat het merk de gevestigde orde flinke klappen uitdelen. Lobbes geeft aan dat bij de ontwikkeling van de C3 nadrukkelijk rekening is gehouden met mannelijke kopers. De huidige C3 trekt vooral vrouwen aan.

Nog mannelijker is de DS3: “Ik durf er een mooie fles wijn om te wedden dat je niet twee dezelfde DS3-en tegelijkertijd tegenkomt,” aldus Lobbes. Ze doelt daarmee op de ontelbare mogelijkheden om de DS3 aan te passen aan de wensen van de koper. De DS3 is een leuk, sportief autootje om te zien maar heeft precies dezelfde rij-eigenschappen als de C3. “Het is nadrukkelijk geen Mini-concurrent.”

Het laatste leuke nieuwtje is de Revolte Conceptcar. Dit is een plug-in hybride verpakt in een leuke jas die een knipoog geeft naar de 2CV. “Er zijn geen productieplannen voor de Revolte,” maakt Anne Lobbes duidelijk. Er komt dus definitief geen 2CV-revival.