De autoverkopen in Europa zijn in augustus met drie procent gestegen ten opzichte van augustus vorig jaar. Dat heeft de Europese associatie van autofabrikanten (Acea) bekend gemaakt. In de Oost-Europese landen lijkt de automarkt nu volledig te zijn ingestort.

Nederland is nu na Ierland, Finland en Denemarken het slechtst presterende land in West Europa met een daling van 29,3 procent. In Oost Europa, waar de autoverkopen tot nu toe redelijk op peil bleven, is nu de markt volledig ingezakt. Ze noteert Letland een min van 82,9 procent, Roemenië 71,9 procent en Hongarije 68,4 procent.

De meeste West-Europese landen kennen inmiddels een sloopregeling. Het succes daarvan wordt wederom het best geïllustreerd door Duitsland, waar 28,4 procent meer auto’s is verkocht. Ook in Frankrijk (plus 7,0 procent) en Italië (plus 8,5 procent), de tweede en derde grootste automarkt van Europa, bewijst de sloopregeling haar succes. Zelfs in landen als Spanje (0,0 procent) en het Verenigd Koninkrijk (plus 6,0 procent) nemen de autoverkopen weer toe na een maandenlange daling.

Bij de automerken is de flinke plus bij Peugeot in augustus opvallend (plus 15,4 procent). Ook Hyundai, Nissan, Dacia, Suzuki en Lancia weten behoorlijk meer auto’s te verkopen. Toch zijn er ook merken die nog veel last last hebben van de crisis. Bij Daimler zullen ze niet blij zijn, zowel Mercedes (min 26,3 procent) als Smart (min 19,6) verkopen aanzienlijk minder auto’s. Bij Saab (min 62,3 procent), Jaguar (min 43,3 procent) en Chrysler (min 46 procent) is de verkoopdaling het sterkst.

Verder is het opvallend dat het succes van Toyota in Nederland niet in de rest van Europa te zien is. Het merk groeit bijna marktconform met 2,7 procent. Zustermerk Lexus noteert een min van 34,9 procent. De tien best verkochte automerken in augustus zijn: Volkswagen, Ford, Renault, Opel, Peugeot, Fiat, Citroën, Toyota, Audi en op nummer 10 BMW.