Audi gaat verder met downsizen. Na de S5 Cabriolet krijgen ook de S6, RS6 en S8 een kleinere motor die zuiniger is maar meer presteert.

Het is afgelopen voor de V10-motor bij het merk Audi. Volgens het weekblad Autobild krijgen de nieuwe generaties Audi S6, RS6 en S8 geen tiencilinder meer onder de motorkap. Audi wil zuiniger en lichter motoren. Dat hoeft overigens niet ten koste te gaan van de prestaties.

Het Duitse tijdschrift onthult dat Audi in eigen beheer een geblazen V8-motor met luchtversnellers ontwikkelt. Het aantal paardenkrachten zou in de sterkste uitvoering op kunnen lopen tot 550 en het koppel tot 700 Nm. Dat is vergelijkbaar met de 580 pk van de V10-motor in de huidige Audi RS6.

De bestaande tienpitter is gebaseerd op de V10 van zustermerk Lamborghini, dat het blok ontwierp voor de Gallardo. De motor is zwaar, complex en verbruikt flink wat brandstof. Dat is niet meer van deze tijd, zeker niet voor een merk met de slogan ‘voorsprong door techniek’. Downsizen lost dit op. Het is onbekend of ook de R8 zijn V10-motor verliest.