Volledig elektrisch aangedreven auto’s laten lang op zich wachten. Daarom maakt Hyundai haast met de i10 Electric, die als conceptmodel debuteert op de IAA in Frankfurt. Volgend jaar start de productie op kleine schaal en in 2011 komt de elektrische Benjamin naar Europa.

Hyundai neemt naar de IAA in Frankfurt een elektrische aangedreven i10 mee. Het merk heeft een elektrische aandrijflijn in het stadsautootje gebouwd. De i10 die in Frankfurt staat is officieel nog een conceptcar maar vanaf 2010 gaat Hyundai de auto al op kleine schaal inzetten in thuisland Zuid-Korea.

De i10 Electric heeft een 49 kW (omgerekend 66 pk) sterke elektromotor aan boord. Het maximale koppel is 210 Nm. Het kleintje ‘sprint’ in vijftien seconden van 0 naar 100 km/u en kan een topsnelheid van 130 km/u bereiken. De actieradius is 160 kilometer en opladen via een normaal stopcontact neemt vijf uur in beslag. Via een snellaadfunctie is het mogelijk om in vijftien minuten de accu’s voor 85 procent op te laden.

Het Koreaanse merk maakt gebruik van lithium polymeer batterijen, die zijn lichter en kleiner dan de conventionele nikkel hydride accu’s en goedkoper dan lithium-ion exemplaren. Vanaf volgend jaar zet Hyundai de auto als proef in bij overheidsinstellingen in Zuid-Korea. Een jaar later moet de elektrische i10 naar Europa komen.