McLaren heeft zelf een sportauto ontwikkeld zonder de hulp van Mercedes. Het is de MP4-12C geworden, een auto boordevol met lichtgewicht techniek die de Ferrari 458 Italia en Lamborghini Gallardo in het vizier heeft.

McLaren is niet bescheiden bij de lancering van de MP4-12C. Deze sportauto zet volgens McLaren nieuwe standaarden op het gebied van handelbaarheid en rij-eigenschappen. De innovatieve Carbon MonoCell bestaat uit een stuk koolstofvezel, hieromheen is de auto opgebouwd. Het geeft de MP4-12C een extreme stijfheid en zorgt voor een zeer laag gewicht.

De motor is door McLaren zelf ontwikkeld, speciaal voor de MP4-12C. Het is een V8 met twee turbo’s en een cilinderinhoud van 3,8 liter. Hij produceert ‘ongeveer’ 600 pk en 600 Nm koppel. Tachtig procent van het koppel is al bij 2.000 tpm beschikbaar. Volgens McLaren produceert de achtcilinder de meeste pk’s per gram CO2-uitstoot, zelfs meer dan de Toyota Prius. De motor ligt achter de voorstoelen en drijft alleen de achterwielen aan.

McLaren schroeft een versnellingsbak met zeven verzetten en een dubbele koppeling in de coupé. Alles in de auto is zo lichtgewicht mogelijk, speciale aandacht ging daarbij uit naar het uitlaatsysteem en de remmen. McLaren start in 2011 met de productie van de MP4-12C en gaat ervan uit dat tegen die tijd de economische crisis is overgewaaid. De Britten willen 1.000 auto’s per jaar bouwen en 3,5 procent van het ‘hardcore’ sportautosegment wegsnoepen.