De veelbelovende MultiAir-techniek waarbij niet langer een gasklep in de motor nodig is debuteert op de Alfa Romeo Mito. Het merk maakt nu bekend wat de gevolgen zijn voor de prestaties van de benzinemotoren.

Alfa Romeo presenteert op de IAA in Frankfurt de Mito met MultiAir. Dit relatief eenvoudige en gepatenteerde systeem zorgt ervoor dat de gasklep – een van de grootste verliesposten – overbodig wordt in de motor. Gevolg: het vermogen en koppel stijgen terwijl CO2-uitstoot en brandstofverbruik omlaag gaan.

Voor de zakelijke markt is de komst van de Mito MultiAir goed nieuws. Alle MultiAir benzineversies vallen straks in de twintig procent bijtellingscategorie. Nu geldt dat alleen voor de 78 pk sterke instapmotor. Alfa Romeo maakte eerder al bekend dat de vermogens van de 1.4 benzinemotor met MultiAir-techniek stijgen naar 105 pk (zonder turbo), 135 pk en 170 pk. Dat was 78, 120 en 155 pk.

Bij de Mito 1.4 met 105 pk, de turboloze variant, zakt het verbruik naar 5,8 l/100 km (1 op 17,2) en de CO2-uitstoot naar 136 g/km. Deze cijfers zijn slechts marginaal gunstiger dan voorheen. Bij de turbomotoren is dat anders. De 1.4 Turbo met 135 pk noteert een verbruik van 5,6 l/100 km (1 op 17,8) en een CO2-uitstoot van 129 g/km. De versie met 170 pk stoot 139 g/km CO2 uit en verbruikt elke honderd kilometer zes liter benzine (1 op 16,6). Deze versie komt volgend jaar als sportieve Quadrifoglio Verde-uitvoering op de markt.

Een ander gevolg is dat de Mito sneller is door de vermogenstoename. De 1.4 met 170 pk sprint in slechts 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 219 km/u. De 135 pk-variant heeft 0,9 seconden langer nodig voor de 0-100 km/u-sprint. Hij bereikt een topsnelheid van 207 km/u. De 1.4 met 105 pk sprint in 10,7 seconden ‘naar de 100’.

Alfa Romeo grijpt de introductie van MultiAir aan om enkele kleine wijzigingen door te voeren aan de Mito. Verder zijn de Mito’s met benzinemotor voortaan uitgerust met start/stop-systeem en een schakelindicator – die laatste deactiveert zichzelf wanneer je de sportmodus van de Mito inschakelt. Op de IAA in Frankfurt presenteert Alfa Romeo de MultiAir-techniek. Prijzen van de Mito met de vernieuwde motoren zijn nog niet bekend.