De nieuwe generatie Nissan Micra wordt in India gebouwd. Daar krijgt de compacte hatchback tevens een kleiner broertje dat door Renault op de markt gezet wordt.

De productie van de vierde generatie Nissan Micra gaat halverwege 2010 van start. Niet langer zal de hatchback in het Verenigd Koninkrijk worden gebouwd. Het Japanse merk verplaatst de productie naar Chennai in India. Er vallen geen ontslagen in Groot-Brittannië; het merk wil er een ander model gaan bouwen.

Zustermerk Renault zal het platform van de nieuwe Micra gebruiken om een ‘supermini’ te maken voor de Indiase markt. Door dezelfde autobasis en productiefaciliteiten te benutten kan het Franse merk snel een dergelijke auto uitbrengen tegen lage kosten. Daarmee kan het nieuwe autootje concurreren tegen bijvoorbeeld de Tata Nano, ‘s werelds goedkoopste auto. In tegenstelling tot de nieuwe Micra beperkt Renault zich tot een model.

Het compacte segment vertegenwoordigt het grootste deel van de Indiase automarkt. Jaarlijks worden er bijna 900.000 kleine auto’s verkocht. Nissan, dat relatief laat op de Indiase markt arriveerde, kan momenteel nauwelijks concurreren met andere automerken. Goedkope fabricage in het land zelf moet dat veranderen. De Chennai-fabriek wordt daarnaast de wereldwijde plek voor export van het merk. De Nissan-Renault alliantie investeert in zeven jaar zo’n 625 miljoen euro in de Indiase faciliteit.