De spoedaanpak om snel fileknooppunten aan te pakken is vandaag van start gegaan. Minister Eurlings van Verkeer gaf het startsein door de schop in de grond te steken van de A4 bij Burgerveen-Leiden, de plek die aanleiding gaf tot de Spoedwet Wegverbreding. Met twee jaar vertraging wordt dit traject, fileknooppunt nummer 2 in Nederland, nu aangepakt.

De spoedaanpak van Minister Eurlings is bedoeld om de besluitvorming rond dertig wegprojecten te versnellen. Ook wordt in deze zaken de milieu-effectrapportage vereenvoudigd. Tenslotte zijn de inspraakmogelijkheden beperkt en de inspraaktermijn is korter. De snelle verbreding van wegen bij fileknooppunten wordt ook gestimuleerd door de Crisis- en Herstelwet die het kabinet op Prinsjesdag aankondigde.

Ondanks de feestelijke start is het nog de vraag of snel met de spoedaanpak van de overige projecten kan worden begonnen. Voor vijf van de dertig geselecteerde wegverbredingen zijn al bezwaren ingediend bij de Raad van State. Mochten de tegenstanders een bodemprocedure uitlokken dan kan dat nog altijd een half jaar tot een jaar vertraging opleveren. Er kan immers niet worden begonnen zolang de procedure nog loopt.

Verder is er flinke weerstand onder omwonenden en natuur- en milieuorganisaties tegen een viertal projecten waarover de regering nog in deze kabinetsperiode een besluit wil nemen. Het gaat onder meer om de A13 bij Rotterdam Overschie en de A27 en A1 nabij het landgoed Amelisweerd.