Op de IAA in Frankfurt is deze week de Trabant nT Concept gepresenteerd. De lang verwachte conceptcar verwijst in vorm en kleur overduidelijk aan het oostblok-icoon van weleer, maar is een eigentijds product met volledige elektrische aandrijving.

Was het oorspronkelijke ‘koekblik’ met tweetakt-motor een auto voor het volk, de ‘new Trabi’ zal dat zeker niet worden. Met een retro-design en elektrische aandrijving zal het model vooral milieubewuste lifestyle-liefhebbers aantrekken. Maar zover is het nog niet, het op de IAA gepresenteerde model is nog een prototype. De conceptcar borduurt voort op het schaalmodel dat modelbouwer Herpa twee jaar geleden presenteerde.

Prototype-bouwer Indikar stapte in en ontwerper Nils Poschwatta verliet zijn baan bij Volkswagen om gezamenlijk met Herpa de conceptcar te ontwikkelen. Het resultaat, de Trabant nT Concept, is een hightech auto die stukken comfortabeler oogt dan de originele Trabi. De makers noemen de vierpersoonsconcept praktisch, degelijk, eenvoudig, licht, milieuvriendelijk en charmant.

De elektromotor van 64 pk drijft de voorwielen aan. Er zijn lithium-ion accu’s aan boord. De aandrijflijn laat de auto geheel elektrisch rijden, met een topsnelheid van 130 km/u. Na 160 km moeten de batterijen worden opgeladen. Dat neemt acht uur in beslag, of twee uur aan de snellader. De kosten per laadbeurt zijn ongeveer 1 euro. De elektronica aan boord, zoals de airco, wordt gevoed door de zonnecellen op het dak. Overigens is de nieuwe Trabant, net als de ‘oude’, vervaardigd van kunststof.

Geïnteresseerden zullen niet, zoals in de DDR-jaren, achttien jaar op de wachtlijst hoeven te staan. Als alles goed gaat debuteert de new Trabi in 2012. De prijs komt rond de 20.000 euro te liggen. De betrokken partijen gaan ervan uit dat de cultstatus van de Trabant kan leiden tot een commercieel succes. Van de oorspronkelijke Trabant zijn drie miljoen exemplaren gebouwd.