Nu Corvette veiliggesteld is als merk bij het nieuwe General Motors, wordt er hard nagedacht over de opvolger van de C6. Bij het exterieur zal men teruggrijpen naar het verleden, terwijl onder de motorkap vernieuwende technologie komt – als het moet zelfs een hybride aandrijving.

De Corvette Stingray Concept uit de film Transformers – Revenge of the Fallen zette de toon, moderne stijlelementen werden gecombineerd met klassieke kenmerken van de Corvette Stingray uit de jaren zestig. Het opvallendste karakteristiek, de gespleten achterruit, zal ook terugkeren in de komende generatie Corvette.

In 1963 zorgde het origineel voor veel discussie. De achterruit met middenstijl zou het uitzicht belemmeren en dus gevaar opleveren. Na een jaar verdween deze design gimmick dan ook. Maar nu keert hij terug. In een interview met het Amerikaanse Inside Line zegt hoofdontwerper Ed Welburn: “Met behulp van de camera’s en blinde hoek-detectiesystemen die we tegenwoordig hebben, is het zichtaspect een veel minder groot probleem.”

Welburn laat weten dat de nieuwe Corvette, intern ‘C7’ genoemd, anders zal zijn dan de Corvette Stingray Concept. Maar, net als bij de nieuwe Chevrolet Camaro die onder zijn verantwoordelijk is ontworpen, zullen klassieke elementen de zevende generatie een onmiskenbaar retro-aanblik geven.

Onder de motorkap verandert echter het een en ander. Net als andere performance-merken in de Verenigde Staten moet Corvette (daar onderdeel van Chevrolet) haar auto’s zuiniger maken. GM laat aan Automotive News Europe weten dat het merk ‘alles doet wat mogelijk is’ om de Corvette te behouden – als het moet zelfs overstappen op een hybride aandrijving. Vice-voorzitter productontwikkeling Tom Stephens zegt echter een ‘behoorlijk goed plan te hebben’ om de V8-motor te kunnen behouden. We zijn benieuwd.