Opgelucht maken we balans van 2010 op. De meeste automerken zijn de grote klappen van de economische crisis te boven gekomen. In Nederland stegen de autoverkopen weer. Ook zijn de belastingmaatregelen die de aankoop van zuinige en schone auto’s stimuleren een groot succes gebleken. In dit eerste deel van het jaaroverzicht 2010 blikken we terug op het belangrijkste nieuws uit de autosector.

De tijd van fabriekssluitingen en productiestops in de auto-industrie lijkt voorbij. In 2010 verdween alleen nog het merk Hummer, bekend van de grote SUV’s, voorgoed van de markt. Een aantal voortlevende merken moest echter nieuwe wegen inslaan om te overleven.

Het Fiat-Chrysler concern bepaalde voor al haar merken een nieuwe, levensvatbare marktpositie. De merken Chrysler en Dodge verdwijnen van de Europese markt. Amerikaanse Chrysler-modellen worden hier uitgebracht als Lancia en omgekeerd. Voor Jeep komen er flink meer dealers en van Alfa Romeo wordt een verviervoudiging van de afzet verwacht.

Als een feniks uit de as

Het doet ons goed dat de meeste automerken, waarvan de importeur of het moederbedrijf in 2009 failliet was gegaan, terugkeerden op de Nederlandse markt. Zo opende Cadillac, het luxemerk van General Motors, onlangs weer drie showrooms in ons land. Corvette keerde terug in de moederschoot van Chevrolet. Ook het Koreaanse SsangYong zullen we weerzien in Europa, met de gloednieuwe Korando C.

De meest opmerkelijke herstart in 2010 was echter die van Saab. Als een feniks herrees het Zweedse merk – dat door eigenaar General Motors al was afgeschreven – uit de as toen Nederlands ondernemer en Spyker-CEO Victor Muller erin slaagde de boel over te nemen. Hoewel de gewenste productie- en verkoopaantallen bij lange na niet zijn gehaald ontbreekt het Saab niet aan toekomstplannen.

Autoverkopen in Nederland uitzonderlijk

Eigenlijk bleven in Europa de autoverkopen sectorbreed achterlopen ten opzichte van de jaren vóór de crisis. Er vielen vooral klappen in de autoproducerende landen. In Duitsland en Italië bijvoorbeeld, stokten de verkopen na het beëindigen van de nationale sloopregelingen. Veel (premium) merken danken hun herstel aan de explosieve groei van opkomende automarkten, in het bijzonder China.

Nederland was een gunstige uitzondering; ten opzichte van 2009 steeg het aantal nieuw verkochte auto’s dit jaar met bijna 25 procent. Net als in de meeste andere Europese landen was Volkswagen – dat de ambitie ventileerde in 2018 de grootste autobouwer ter wereld te willen zijn – hier het best verkopende merk. Van alle modellen reden de Volkswagen Polo en de Peugeot 107 het vaakst de showroom uit.

Verkoopsucces ‘belastingvrije’ modellen

Dit verkoopsucces had alles te maken met de fiscale stimuleringsmaatregelen waarmee onze regering het Nederlandse wagenpark hoopt te vergroenen. Wie een nieuwe auto koopt in de categorie ‘zeer zuinig’ (in brandstofverbruik, dus met lage CO2-uitstoot) wordt vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. De verschuldigde aanschafbelasting BPM voor deze automodellen is in de praktijk nul en de bijtelling voor zakelijke rijders slechts 14 procent. Van Fiat Panda tot Citroën DS3, inmiddels staan er van de meeste bekende merken wel een of meerdere ‘belastingvrije’ modellen in de showroom.

Een andere belastingmaatregel, de kilometerheffing, is dit jaar van de politieke agenda gehaald, ondanks een redelijk maatschappelijk draagvlak voor ‘betalen naar gebruik van de auto’. De komst van een nieuwe regering wakkerde zelfs – onterecht – de angst aan dat het gunstige belastingklimaat voor schonere auto’s zou verdwijnen.

Toch betrouwbaarste merk

Het aantal auto’s dat vanwege een technisch probleem werd teruggeroepen naar de garage was dit jaar bijzonder hoog. Toyota’s zouden op hol slaan door haperende gaspedalen en ’s werelds grootste autoproducent zou dit probleem zelfs hebben verzwegen. De gevolgen voor Toyota waren groot: wereldwijde terugroepacties, tijdelijke productiestops, en in de Verenigde Staten teruglopende verkoopaantallen, hoorzittingen plus enkele megaboetes.

De topman betuigde diepe spijt en beloofde het voortaan beter aan te pakken. Uiteindelijk kwam Toyota toch als een van de grote winnaars (merk met de minste mankementen) tevoorschijn in het gerenommeerde TÜV-Report 2011.

Lees morgen ook deel 2 van het Autokopen.nl jaaroverzicht, waarin de in 2010 onthulde modellen op een rijtje worden gezet – vergezeld van een mooie fotoreportage.