In Peking is Auto China 2010 voor het publiek geopend. Met niet minder dan 990 tentoongestelde voertuigen en 89 premières – waarvan 75 afkomstig van Chinese fabrikanten – illustreert deze autobeurs de opkomst van de Chinese auto-industrie en -economie. Hieronder volgt een kleine selectie van debutanten op de show, wat tevens toont hoe Westerse autofabrikanten een graantje meepikken.

Zo is er een aantal fabrikanten dat bestaande modellen aanpast voor de Chinese markt. Soms gaat het nauwelijks om meer dan uiterlijk opgesmukte speciale edities, bijvoorbeeld bij de Bentley Continental DG Design Series China en de Continental Flying Spur Speed China. Het vermogen is slechts iets opgepept.

Hetzelfde gaat op voor de ‘vernieuwde’ Maybach 57 en 62. De aanpassingen (dagrijverlichting, buitenspiegels, stoelen) vallen nauwelijks op en de extra pk’s vallen in het niet bij het toch al forse vermogen van de V12-motor. Kennelijk verkopen exclusieve auto’s en limousines toch wel in China.

Verlengde auto’s
Echter, dit segment krijgt in de Volksrepubliek steeds meer concurrentie van luxueuze, verlengde uitvoeringen van directieauto’s. Naast de eerder beschreven Audi A8 L en de studiemodellen Citroën Metropolis en BMW Concept Gran Coupé staat ook Mercedes op de beurs in Beijing met een verlengde wagen.

De Mercedes E-klasse L is 5.008 mm lang, heeft een wielbasis van 3.014 mm en 14 cm extra beenruimte achterin. De auto is speciaal ingericht voor topmensen die door een chauffeur gereden willen worden en is dan ook exclusief voor de Chinese automarkt. Daar zal de wagen worden geproduceerd door Beijing Benz Automotive Corporation, een joint-venture waarin ook de lokale autobouwer BAIC is vertegenwoordigd.

Budgetauto’s
Honda richt zich in China juist op de groeiende onderkant van de markt. Voor de verkoop van budget-modellen heeft het een submerk, Li Nian genaamd, gelanceerd dat alleen in China verkrijgbaar is. Op de autoshow staat de Li Nian Everus Concept, een Civic-achtige sedan voor het C-segment. In China is de sedan de meest populaire carrosserie-uitvoering.

Volkswagen, die in het land al actief is met de soortgelijke Lavida, presenteert nu een elektrische variant. Deze Volkswagen E-Lavida moet rond 2013 of 2014 op de markt komen en krijgt een grote rol toebedeeld in de VW-groeidoelstellingen: in 2018 moet 3 procent van de Volkswagens elektrisch aangedreven zijn. Het heeft de Chinese markt daarvoor hard nodig.

Europese ontwerpen
De E-Lavida is een product van Shanghai Volkswagen Automotive, waarin de Chinese fabrikant SAIC vertegenwoordigd is. SAIC, uit Sjanhai, presenteert op de beurs een voorproefje van de aanstaande MG3, een 4 meter lange vijfdeursauto in het B-segment die wellicht ook naar Europa komt. De MG Zero Concept is getekend door het MG Global Design Team in Birmingham. ‘Zero’ staat voor het startpunt van de nieuwe ontwerptaal van het Britse merk nu het in handen van de Chinezen is.

De auto wordt naar verluidt uitgerust met de bestaande 1.3 en 1.5 liter viercilinder-motoren van het zustermerk Roewe, het voormalige zustermerk Rover. De overname van Europese merken is, zoals we ook zien bij de ‘Chinese’ Saab 9-5 van BAIC, weer een van strategieën die de Chinese concurrentie hanteert om op ónze markten voet aan de grond te krijgen.