De autoverkopen in Europa krabbelen stukje bij beetje op, maar hoe lang nog? In maart was de stijging 11,1 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van de Europese brancheorganisatie Acea.

De sloopregelingen weten de Europese autoverkopen, die in maart met 11,1 procent stegen ten opzichte van maart 2009, te redden. De slooppremie in het Verenigd Koninkrijk is deze maand afgelopen en Italië volgt binnenkort. Deze markten zijn samen met Duitsland in maart de grootste van Europa. De Britten kochten afgelopen maand bijna 400.000 auto’s, een stijging van 26,6 procent. De Duitse markt daalt met hetzelfde percentage en Italië registreerde 19,6 procent meer nieuwe auto’s.

Ook Frankrijk laat goede cijfers zien: plus 17,9 procent. De automarkt in Spanje is al enkele maanden bezig om uit een diep dal te kruipen, ook in maart stijgt de verkoop van nieuwe auto’s flink – met 63,1 procent. Opvallend is ook het goede resultaat van buurland Portugal: plus 87 procent. De grootste stijger is echter IJsland met 113,7 procent, maar daar is de verkoop van nieuwe auto’s vorig jaar nagenoeg stil komen te liggen. Slechte cijfers vinden we nog altijd in het oosten van Europa. Zo daalt de verkoop in Bulgarije en Roemenië met meer dan vijftig procent.

Bij de automerken is Volkswagen ook in maart marktleider maar Ford komt slechts 482 exemplaren te kort op het Duitse merk. Renault kent wederom een goede maand (plus 27,9 procent) en staat in maart op de derde plaats, gevolgd door Opel (plus 6,1 procent) en Peugeot (plus 20,4 procent). Fiat had een slechte maand (min 3,8 procent) en is verdwenen uit de top 5.

Dacia deed het goed in maart (plus 61,5 procent), net als Land Rover (53,4 procent) maar dat merk had in 2009 een bijzonder slecht jaar. Nissan en Volvo boeken in maart ook een belangrijke verkoopstijging. In de hoek waar de klappen vallen komen we Saab tegen (min 54,7 procent) maar bij dat merk heeft de productie stilgelegen in maart. Bij Suzuki (min 17,7 procent), Honda (min 14,5 procent), Toyota (min 13,7 procent) en Chrysler (min 12,8 procent) zal evenmin de vlag uitgaan.