De autoverkopen in India en China laten een flinke stijging zien. In China groeide de automarkt in maart met 63 procent en in India met twintig procent.

De autoverkopen in China kenden een zeer goede maand in maart. Vergeleken met dezelfde maand vorig jaar stegen de autoverkopen met 63 procent tot 1,26 miljoen stuks. Daarmee is China de grootste automarkt ter wereld. De groei is vooral te danken aan de fiscale voordelen die de overheid geeft om de verkoop van nieuwe auto’s te stimuleren.

Analisten verwachten dat de groei in het komende kwartaal zal afnemen. De ‘westerse merken’ Volkswagen, Ford en Chevrolet profiteren mee van de groei op de Chinese markt. Chevrolet zag z’n verkopen meer dan verdubbelen.

Ook in India groeit de automarkt gestaag. In maart was de stijging twintig procent, ten opzichte van maart 2009. En met de verkoopcijfers van maart zijn ook die van het fiscale jaar 2009 bekend, dat op 31 maart eindigt. Over het hele jaar zijn de autoverkopen met een kwart gestegen tot 1,35 miljoen auto’s, de grootste stijging in zes jaar. De grootste speler is Maruti Suzuki, dat meer dan de helft van de markt in handen heeft. Hyundai en Tata staan op de tweede en derde plaats. Fiat is de snelste stijger, het Italiaanse merk wist z’n verkopen in het land te verdrievoudigen.