In juli 2010 zijn ruim 15 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het positieve saldo – voor de achtste maand op rij – is vooral te danken aan de groeiende populariteit van compacte auto’s.

Uit cijfers van de brancheorganisaties Bovag, Rai Vereniging en RDC blijkt dat er vorige maand 38.603 nieuwe auto’s zijn geregistreerd. Dat is 15,2 procent meer dan in juli 2009. De teller staat op 308.717 nieuw verkochte auto’s over de eerste 7 maanden van dit jaar, dat is +21,2 procent ten opzichte van vorig jaar. Het herstel van de Nederlandse automarkt zet zich dus door.

De meest verkochte modellen vallen bijna alle in het segment van compacte auto’s. Van de Peugeot 107 zijn in juli 1.781 stuks de showroom uitgereden. Het was daarmee het best verkochte model. De top 5 wordt verder aangevoerd door de Volkswagen Polo en Golf, Toyota Aygo en Suzuki Alto. Ook nieuwkomers droegen bij aan groei, inclusief grotere modellen. Voorbeelden zijn de Chevrolet Spark, Alfa Romeo Giulietta, Porsche Cayenne, Hyundai ix35 en Peugeot 5008.

Met twee modellen in de top 5 zal het niet verbazen dat het merk Volkswagen de meeste auto’s afzette op de Nederlandse markt, 4.304 auto’s in totaal. Ford, Peugeot en Toyota volgden, echter deze merken verkochten 850 tot 1.000 stuks minder dan VW. Al met al groeide de verkoop van de meeste merken ten opzichte van juli 2009. Uitzonderingen vormden Daihatsu, Chrysler en Lancia.