Vandaag rondt de Chinese Zhejiang Geely Holding Company de overname af van het merk Volvo. Met de verkoop is een bedrag gemoeid van circa 1,8 miljard dollar. Het is tevens het einde van de verkoop van luxemerken door de Ford Motor Company.

Het Amerikaanse persbureau Reuters bericht dat de Volvo-overname vandaag wordt afgerond. Afgelopen week gaf de Chinese overheid al haar goedkeuring. Het Zweedse merk Volvo komt in Chinese handen voor een aankoopbedrag van 1,8 miljard dollar, omstreeks 1,4 miljard euro. Daarnaast is Geely bereid nog eens 900 miljoen dollar in het bedrijf te investeren.

Een van de belangrijkste doelstellingen is de verdubbeling van de productie in China, tot jaarlijks 150.000 auto’s vanaf 2015. Daarmee kan het merk optimaal profiteren van de expanderende markt aldaar. Ter vergelijking: Vorig jaar produceerde Volvo net iets meer dan 15.000 auto’s in de fabriek in Chongqing.

Het succes is daarom sterk afhankelijk van de mogelijkheid om een nieuwe fabriek te bouwen in China. Inmiddels zijn Peking, Sjanghai en Chengdu al in de race voor de locatie. De Chinese fabriek moet luxe auto’s gaan produceren. Zo levert Volvo in China nu al de S80L, een verlengde ‘limousine’ versie van de S80. De productiefaciliteiten in Europa blijven de internationale markt bedienen.

Marktanalisten zien de overname veelal met vertrouwen tegemoet. Geely heeft al ruime ervaring met internationale overnames en samenwerkingen. Daarnaast blijft Ford voor onbepaalde tijd motoren, transmissies en andere componenten leveren. Ook krijgt Geely technische assistentie van de verkopende partij, evenals toegang tot de gereedschappen om onderdelen te produceren.

Met de overname is de Ford Motor Company klaar met het verkopen van de luxemerken. Eerder nam het concern afscheid van Aston Martin, Jaguar en Land Rover. De Volvo-overname is de grootste internationale overname door een Chinese autofabrikant ooit. Het private Geely Automobile is China’s tiende autoproducent. Het heeft ongeveer 12.000 mensen in dienst.