Er lijkt eindelijk een eind gekomen te zijn aan de daling van de Europese autoverkopen. In november werden 1.106.598 auto’s verkocht op ons continent, 6,5 procent minder dan in november vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Europese brancheorganisatie Acea.

In 2009 bloeide de Europese automarkt rond deze tijd tijdelijk op de door de diverse sloopregelingen. In de loop van 2010 zijn de autoverkopen ingestort om pas nu langzaam weer op te krabbelen. De daling bedraagt in november 6,5 procent en dat is minder dan in de afgelopen maanden.

Toch noteren bijna alle belangrijke markten fors rode cijfers. De grootste automarkt, Duitsland, staat voor 6,5 procent in de min, Frankrijk ‘doet’ 10,8 procent minder auto’s en in Italië gaat het al helemaal niet best: min 21,3 procent. Nederland is met een groei van 38,1 procent een van de best presterende landen.

Opvallend is dat in november een aantal grote merken fors meer verliezen dan het marktgemiddelde. Marktleider Volkswagen levert 13,6 procent in ten opzichte van november 2009, Renault 16,1 procent, Citroën 15,1 procent, Ford 14,7 procent en Toyota 20,5 procent. Fiat ziet zelfs 27,3 procent van z’n verkopen verdampen, mede door de malaise op de thuismarkt.

Goed nieuws is er ook: Mitsubishi leeft dankzij de ASX weer helemaal op en noteert 71,1 procent meer verkopen. Ook de positieve cijfers van Alfa Romeo en BMW vallen op. Het Italiaanse merk ziet de verkopen met 25,6 procent toenemen, BMW met 19,8 procent. Nu de cijfers van november bekend zijn kunnen we ook alvast voorzichtig de balans voor heel 2010 opmaken. De daling over de maanden januari tot en met november bedraagt 5,1 procent, Volkswagen is met een marktaandeel van 11,2 procent marktleider.