Porsche heeft een bijzondere 911 GT3 R met hybride aandrijving ontwikkeld. Het merk toont de raceauto op de autosalon van Genève in maart en laat de auto in de maanden erna los op het circuit.

De 911 GT3 R is volgens Porsche een rijdend racelaboratorium waarmee het merk de komende maanden uitgebreid gaat testen. De auto neemt onder andere deel aan de ‘24 uur van de Nurburgring’. Porsche wil de hybridetechniek klaarstomen voor straatauto’s.

De GT3 R heeft bijzondere hybridetechniek aan boord. Twee elektromotoren die de vooras aandrijven hebben elk 80,5 pk (60 kW) en worden gevoed door een elektronisch gestuurd vliegwiel, dat dient als generator. Als de coureur remt wordt de generator geactiveerd en de energie opgeslagen.

Op elk gewenst moment – het vliegwiel moet dan wel minimaal zes seconden zijn ‘opgeladen’ – kan de coureur de opgeslagen energie naar de elektromotoren sturen. Zware accupakketten zijn met deze techniek overbodig. De bekende 4,0 liter zesclinder met 480 pk drijft altijd de achterwielen aan.