Honda i-DTEC

Honda onderzoekt de mogelijkheden om een compacte dieselmotor te ontwikkelen. Het merk ziet de noodzaak van zo’n motor in maar de ontwikkelingskosten zijn hoog.

Honda bekijkt de mogelijkheden voor het ontwikkelen van een compacte dieselmotor voor markten als Europa en India. Op dit moment heeft het Japanse merk alleen een 2,2 liter i-DTEC dieselmotor, die dienstdoet in de Civic, Accord en CR-V. Dit blok levert 140 of 150 pk, afhankelijk van het model.

“Als je wilt concurreren in Europa en India is een compacte dieselmotor noodzakelijk”, aldus ontwikkelingschef Tomohiko Kawanabe tegen persbureau Reuters. Deze dieselmotor zal een cilinderinhoud van 1,4, 1,5 of 1,6 liter krijgen en dienst gaan doen in de Jazz, Civic en Accord.

In Europa wordt de helft van alle nieuwe auto’s met dieselmotor verkocht. Honda biedt in het compacte segment hybridemodellen aan maar die zijn alleen in Nederland succesvol vanwege de belastingvoordelen. In andere Europese landen zijn de Insight en Civic Hybrid veel minder populair.