Honda is gestart met de ontwikkeling van een nieuwe hybride aandrijflijn. Deze is geschikt voor grotere automodellen, zoals MPV’s en SUV’s. Al over een jaar of drie kan het systeem klaar zijn.

“We hebben de onderzoeksfase afgerond en begeven ons nu in de ontwikkelingsfase”, zei Tomohiko Kawanabe, COO van Honda’s R&D-afdeling gisteren tegen persbureau Reuters. Het nieuwe hybridesysteem, voor grote automodellen, komt naast de tweede generatie van de IMA-aandrijflijn. Honda gebruikt dit Integrated Motor Assist-systeem in kleinere modellen, zoals de compacte middenklassers Honda Civic en Insight.

IMA is een vrij simpele hybridetechnologie. Het maakt – in tegenstelling tot Hybrid Synergy Drive (HSD) van concurrent Toyota – gebruik van slechts een benzinemotor, tussen de elektromotor en de versnellingsbak in. Daardoor kunnen modellen als de Honda Insight goedkoper op de markt komen dan de Prius. De IMA-architectuur heeft echter ook nadelen. Een motor is onvoldoende voor zware modellen. Ook is het IMA-systeem veel minder zuinig dan Toyota’s HSD.

Oorspronkelijk volgde Honda de strategie om alleen hybride aandrijflijnen te gebruiken voor kleinere modellen en SUV’s plus andere grote auto’s op schone diesel te laten rijden. Eind 2008 werd deze strategie verlaten. Vanaf die tijd is dus onderzoek gedaan naar een nieuwe hybride aandrijving. Wanneer deze klaar is is nog onbekend maar Kawanabe geeft aan dat er ‘ruwweg net zo lang nodig is als de drie jaar waarin een nieuwe auto wordt ontwikkeld’.

Opvallend is dat Honda wellicht ook terugkomt op de doelstelling om alle kleine modellen van een hybride aandrijflijn te voorzien. Vorige week zei vice-president Koichi Kondo tegen persbureau Bloomberg: “Er zijn genoeg mensen voor wie de huidige Fit (in Nederland de Jazz – red.) al aan hun behoeften voldoet. Een hybride versie kan te duur blijken te zijn.”

Kondo zei eveneens dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van het geringe succes van de Honda Insight. Voor deze auto – die enige duizenden euro’s goedkoper in de markt is gezet dan de Toyota Prius – zijn volgens Kondo ‘te veel compromissen gesloten in naam van efficiëntie’. “Onze technici worstelen ermee.” Het onderzoek naar een compacte dieselmotor kan ook in dit licht worden bezien.