Saab-logo

Spyker heeft grootse plannen met Saab. De Nederlandse sportautobouwer heeft het businessplan voor het Zweedse merk klaar en daarin staat dat Saab in 2012 weer winstgevend moet zijn.

Saab zou in 2012 weer winstgevend moeten zijn. Dat is het doel van de kersverse eigenaar Spyker. De Nederlanders verwachten de verkopen van Saab weer op te kunnen krikken naar 100.000 tot 125.000 auto’s per jaar.

Saab focust zich voorlopig op de nieuwe 9-5, de 9-4X die begin volgend jaar verschijnt en de nieuwe 9-3 die voor 2012 op de planning staat. Van de 9-5 komt weer een Sports Estate en voor het eerst ook een X-variant. Een compact model onder de naam 9-1 is niet opgenomen in het plan maar Saab onderzoekt de mogelijkheden voor een model in het C-segment. Als de 9-1 komt dan zal dat niet voor 2013 zijn.

Saab en Spyker gaan als twee aparte bedrijven opereren onder moederbedrijf Saab Spyker Automobiles. Het Zweedse en Nederlandse merk werken straks op technisch gebied samen en ook de marketingactiviteiten worden gebundeld. Spyker zal gebruik gaan maken van het wereldwijde dealernetwerk van Saab. Overigens hangt de definitieve overname nog altijd af van het verkrijgen van een lening van 400 miljoen euro bij de Europese Investeringsbank.