Prognose autoverkopen 2010

De autoverkopen voor 2010 zullen marginaal beter zijn dan in het crisisjaar 2009. De omzet voor dealers zal wederom dalen, met 1 procent, maar per vierkante meter showroom-vloer iets stijgen. Zo luidt althans de prognose van automotive marketingbureau Aumacon.

Het marketingbureau Aumacon voorziet voor het komende jaar een verkoop van 390.000 nieuwe personenauto’s. Dat is nauwelijks meer dan de voorlopige cijfers over 2009, die spreken over 387.699 stuks. In 2008 werden nog 499.918 nieuwe auto’s de showroom uitgereden. De automarkt in Nederland lijkt zich dus nog niet echt te herstellen van de economische crisis.

Wel ziet Aumacon een verschil tussen het eerste en tweede halfjaar van 2010. In de eerste zes maanden werken de gevolgen van de vorig jaar ingezette saneringen door. De werkloosheid stijgt, het consumentenvertrouwen is nog laag en de introductie van elektrische voertuigen is in de wachtkamer gezet. Ook de leasemaatschappijen – normaliter goed voor ruim de helft van de nieuwaankopen, met name in de eerste maanden van het jaar – beginnen 2010 met een ‘uiterst mager gevuld orderboek’.

Dat alles kan veranderen in de tweede helft van het jaar. Bovenop de voorziene licht positieve groei van de economie verwacht Aumacon dat de overheidsmaatregelen om zuinige, schone auto’s te stimuleren steeds meer zoden aan de dijk gaan zetten. “De automerken spelen hier in hun aanbod ook steeds beter op in.” Daarnaast ziet Aumacon een positief effect van de vergrijzing: “Nieuwe auto’s worden nu eenmaal vooral door ouderen gekocht en juist die ouderen worden niet alleen steeds talrijker maar zijn naar verhouding ook behoorlijk crisisbestendig”, aldus directeur Clem Dickmann.

Per saldo zou dit voor 2010 een marginale stijging van autoverkopen moeten opleveren. Maar omdat er steeds vaker compacte auto’s worden gekocht – waarvan de winstmarge kleiner is – zal de bruto-omzet voor dealers toch nog dalen met 1 procent. Aumacon verwacht dat er nog steeds dealers failliet zullen gaan. Uiteindelijk leidt dit weer wel tot een positief effect, het levert een omzetstijging op per vierkante meter showroom-oppervlakte.