BMW X3 2011

Hier is de nieuwe BMW X3. Een logisch vervolg op het huidige model maar tegelijkertijd een grote stap vooruit. BMW belooft ‘de compactheid van een X1 gecombineerd met de ruimte van een X5’.

De tweede generatie X3 staat te trappelen om de huidige X3 af te lossen. Die is door de komst van de X1 een beetje in verdrukking geraakt en daarom staat de nieuwe X3 een stapje hoger. Dat is bijvoorbeeld te zien aan de interieurruimte, zo neemt de beenruimte achterin met 20 mm toe en de bagageruimte met 70 liter – tot een totaal van 550 liter. De leuning van de achterbank is verstelbaar en in drie delen omlaag te klappen voor meer laadruimte.

In het interieur belooft BMW ‘fraaie materialen en een hoogwaardige afwerking’. Dat zijn niet de sterkste punten van de huidige X3 dus ook hier wil het merk een sprong maken. Dat gebeurt ook qua techniek. Een achttraps automaat, Dynamic Damper Control en Performance Control komen beschikbaar op de nieuwe X3. Dat laatste systeem verbetert door middel van remingrepen op de achterwielen de stabiliteit in bochten.

Bij de verkoopstart eind dit jaar wordt de X3 leverbaar met twee verbeterde motoren. De zescilinder benzinemotor, de 35i, heeft twaalf procent meer vermogen en verbruikt tien procent minder brandstof. Dat laatste komt onder andere door de toevoeging van een start/stop-systeem. Met 306 pk en 400 Nm is de X3 35i tot aansprekende prestaties in staat. Dieselliefhebbers kunnen terecht bij de 184 pk sterke 20d, die met een brandstofverbruik van 5,6 l/100 km (1 op 17,8) volgens BMW de zuinigste is in z’n segment. De nieuwe X3 wordt in de Verenigde Staten gebouwd, naast de X5 en X6. Eind dit jaar is de nieuwe SUV leverbaar, prijzen worden pas later bekend gemaakt.