Deze week ondertekende PSA Peugeot Citroën bij de Europese Investingsbank het contract voor een lening van 200 miljoen euro. Evenzoveel geld wordt door de autobouwer zelf neergeteld voor de ontwikkeling van diesel-hybride plug-in modellen.

PSA gaat de Hybrid4-techniek verder ontwikkelen. Deze hybride aandrijving met dieselmotor moet onder meer geschikt gemaakt worden als plug-in, dat wil zeggen dat auto’s met Hybrid4 aan het stopcontact kunnen worden opgeladen. De techniek zal volgend jaar reeds debuteren op de Peugeot 3008 en later op de nieuwe 508.

Hybrid4 biedt op de snelweg de voordelen van een dieselmotor, je strandt niet onderweg met een lege accu. In de stad wordt met deze aandrijving volledig elektrisch wordt gereden, dat wil zeggen zonder schadelijke gassen uit te stoten. De elektromotor werkt echter niet alleen bij lage snelheden. In volle vaart ondersteunt de elektromotor de voorwielaangedreven diesel wanneer de auto grip dreigt te verliezen. Daarom is de elektromotor bij de achteras gemonteerd. Je krijgt zodoende vierwielaandrijving.

Het totale ontwikkelproject zal circa 400 miljoen euro kosten. Ongeveer 500 mensen werken aan de Hybrid4 Plug-in het PSA Vélizy Technical Centre in de buurt van Parijs. De EIB verstrekt de lening voor een periode van 7 jaar tegen een gunstig rentetarief. PSA werkt naast de hybride-lijn ook aan elektrische stadsauto’s, de Peugeot iOn en Citroën C-Zero die beide zijn afgeleid van de Mitsubishi i-MiEV.