Audi brengt de productieversie van de spectaculaire, elektrisch aangedreven e-Tron eind 2012 al op de markt. Het Duitse merk wil marktleider worden op het gebied van elektrische auto’s in het premiumsegment.

Met de Audi e-Tron verbaasde het merk vriend en vijand op de IAA van Frankfurt vorig jaar. De elektrisch aangedreven sportauto komt daadwerkelijk op de markt en eerder dan het merk toen zelf aangaf. Eind 2012 is het al zover. Voorafgaand aan de 24 uur van Le Mans demonstreerde Audi de e-Tron-techniek in een R8-jasje.

De e-Tron is gebaseerd op de Audi R8 maar heeft vier elektromotoren aan boord in plaats van een benzinemotor. Die motoren zijn bij de wielen gemonteerd en leveren gezamenlijk omgerekend 313 pk. Het koppel van 4.500 Nm is nog veel indrukwekkender. De e-Tron sprint in slechts 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u maar moet na 250 kilometer de accu’s weer bijladen.

Omdat het accupakket direct achter de cockpit is ondergebracht heeft de e-Tron een mooie gewichtsverdeling van 42/58 procent op de voor/achteras. Een leuke gadget is de speciale versnellingspook die pas tevoorschijn komt als de auto wordt gestart. Audi wil deze gimmick gaan toepassen op alle toekomstige elektrische auto’s van het merk. De naam e-Tron gaat een belangrijke rol spelen. Net als Quattro moet e-Tron een begrip gaan worden in de toekomst.