De in China leverbare Lavida zou wel eens de eerste elektrische auto van Volkswagen kunnen worden. De Chinese overheid stimuleert de productie van elektrische auto’s met aantrekkelijke bonussen.

Bij Volkswagen worden voorzichtig al definitieve plannen voor een elektrische auto gesmeed, onder de noemer Blue-e-motion. Het kleine model Up! zal in 2013 ook met E-aandrijving komen en dat geldt tevens voor de zevende generatie Golf, die eveneens voor 2013 op de rol staat. Dan komt ook de elektrische variant van de Volkswagen Lavida, het speciaal voor de Chinese markt ontworpen sedanmodel op basis van de Golf 4.

Lokale insiders melden dat die E-Lavida wel eens eerder in de verkoop zou kunnen gaan. De Chinese overheid heeft enkele weken geleden namelijk aangekondigd dat fabrikanten een tegemoetkoming van 60.000 RMB (circa 5.500 euro) in de productiekosten van elke gebouwde elektrische auto krijgen om zo de aanschafprijs aantrekkelijk te maken. De gewone Lavida kost ongeveer 8.000 euro, de E-Lavida met subsidie komt op ongeveer 11.000 euro.

Die E-Lavida heeft hetzelfde aandrijfconcept als de E-Golf, met een lithium-ion accupakket en een continu vermogen van 69 pk/50 kW en een maximum van 115 pk/85 kW. De actieradius van de ruim 1.500 kg wegende E-Golf bedraagt zoals bij de meeste EV’s 150 kilometer. Opmerkelijk detail van de Golf Blue-e-motion is de manier waarop het terugwinnen van remenergie kan worden geregeld. Aan de stuurkolom zitten namelijk flippers zoals we die kennen van sportieve automatische transmissies. Ze zijn bij de Blue-e-motion (die geen versnellingsbak heeft) echter bedoeld om in fasen ‘terug te schakelen’ naar drie verschillende niveau’s voor remenergieregeneratie – zwak, normaal en sterk. De E-Lavida heeft deze flippers niet.

Door: Wim Oude Weernink