Morgan EvaGT Concept teaser

Morgan, het Britse merk van luxe sportauto’s die eruit zien als klassiekers maar in feite bestaan uit de modernste technologie, komt met een nieuwe conceptcar. De Morgan EvaGT is de voorbode van de elektrische sportauto’s die het merk wil gaan ontwikkelen.

Half augustus vindt in Californië het bekende Pebble Beach Concours d‘Élégance weer plaats. Dat is het moment voor Morgan om de EvaGT Concept te onthullen. Nu geeft het merk alvast een teaser vrij. Deze legt de vrij platte lijnen bloot van een ‘moderne klassieker’. Die jas past het concept goed want de EvaGT is de voorloper van een nieuwe ontwikkeling bij Morgan, die van elektrisch aangedreven en zuinige sportauto’s.

Dat betekent dat de bekende aluminium bodypanelen niet alleen een klassieke maar ook aerodynamische vorm hebben gekregen. Zo weinig mogelijk onderdelen steken uit; zo zijn de deurknoppen en zelfs ruitenwissers weggewerkt. Natuurlijk is ook dit model uitgerust met een veiligheidskooi.

De Morgan EvaGT wordt uitgerust met een drieliter benzinemotor van BMW, voorzien van twin turbo en directe injectie technologie. Daarmee komt de EvaGT tot maximaal 306 pk en 400 Nm koppel. Vertaald naar verwachte (!) prestatiecijfers levert dit een maximum snelheid op van 273 km/u en een 0-100 km/u-sprint in 4,5 seconden. Er komt een 6-traps versnellingsbak in de auto te liggen, dit kan een sportautomaat worden maar ook een handbak.

De motor voldoet niet alleen aan de Euro 5- maar ook aan de scherpere Euro 6-emissienormen. Het benzineverbruik komt daarmee op 7,06 l/100 km (1 op 14,2), de CO2-uitstoot op 200 g/km. De productie van de EvaGT begint pas halverwege 2012. Nu al is de auto te bestellen, waarbij de 5.000 Britse pond aanbetaling de enige concrete prijsindicatie is.

Op de elektrische versie moet nog langer gewacht worden. De Morgan Motor Company is, met hulp van Britse universitair onderzoekers, druk doende met de ontwikkeling van benodigde componenten. Er wordt gezocht naar een elektromotor die ‘twee keer zo sterk als andere motoren van hetzelfde gewicht en grootte’ is. Daarnaast moet het onderzoek leiden tot krachtige lithium-fosfaat accu’s met de grootst mogelijke efficiëntie-gewicht verhouding.