Land Rover rust z’n topmodel voor modeljaar 2011 uit met een nieuwe 4.4 V8 dieselmotor. Die is uiteraard sterker en zuiniger dan het blok dat ‘ie vervangt.

De Range Rover heeft een nieuwe dieselmotor met een cilinderinhoud van 4,4 liter. De achtcilinder vervangt de ‘oude’ 3.6 TDV8. Met 313 pk heeft het nieuwe blok vijftien procent meer vermogen, het koppel stijgt met 9,5 procent naar 700 Nm.

De Range Rover TDV8 heeft 7,5 seconden nodig om vanuit stilstand naar 96 km/u (60 mijl per uur) te denderen. De topsnelheid is door Land Rover begrensd op 210 km/u. Het mooiste komt nog, de nieuwe dieselmotor is ook nog zuiniger: 9,4 l/100 km (1 op 10,6). Uiteraard ligt de CO2-uitstoot daardoor ook lager en wel zo’n veertien procent, hoewel je met 253 gram CO2 per kilometer de wereld nog steeds niet gaat redden.

De nieuwe dieselmotor komt tegelijk met een nieuwe achttraps automaat. Die is vooralsnog voorbehouden aan de dieselmotor. Andere aanpassingen voor modeljaar 2010 zijn nieuwe lichtmetalen wielen, een iets andere grille en een verbeterd entertainmentsysteem.