Volvo C30 BEV

De restwaarde van een elektrische auto verdampt na vijf jaar tot slechts tien procent van de nieuwwaarde. Dat zegt de Britse restwaardespecialist Glass’s Guide.

Het Britse tijdschrift Autocar liet Glass’s Guide uitzoeken wat de restwaarde van een elektrische auto is na een jaar en na vijf jaar. Een elektrische auto verliest na vijf jaar negentig procent van zijn waarde, omdat de peperdure accu’s dan inmiddels hun beste tijd hebben gehad.

Na een jaar ligt de restwaarde nog wel hoger dan van een vergelijkbare brandstofauto maar na vijf jaar is daar dus niets meer van over. Het vervangen van een accupakket kost zo’n 10.000 euro, hoewel de prijzen van accu’s de komende jaren nog wel flink zullen dalen. Autofabrikanten verwachten dat de accu’s zo’n acht jaar meegaan. Als een auto vijf jaar oud is dan ben je dus binnen drie jaar ‘aan de beurt’.

Glass’s Guide pleit dan ook voor een leaseconstructie voor de accu’s, waarbij de koper van een elektrische auto de accu’s niet zelf hoeft aan te schaffen. In dat geval blijft de restwaarde van een elektrische auto op het niveau van een vergelijkbare brandstofauto.