Volkswagen sleept voor het tweede jaar op rij de titel ‘Engine of the Year’ binnen met de 1.4 TSI Twincharger. De 1.4 Turbo MultiAir uit de Alfa Romeo Mito en Giulietta is uitgeroepen tot beste nieuwkomer.

Volkswagen wint met de 1.4 TSI Twincharger voor het tweede jaar op rij de titel ‘Engine of the Year’. De motor, die er met 160 tot 180 pk is, wint eveneens in de categorie 1,0 tot 1,4 liter. BMW eindigt met de 3.0 twinturbo op de tweede plaats en schrijft daarnaast de categorie 2,5 tot 3,0 liter op z’n naam. De beste nieuwkomer in het afgelopen jaar is de 1.4 Turbo MultiAir met 170 pk van Fiat. Deze motor kennen we uit de Alfa Romeo Mito en Giulietta.

De beste ‘groene’ motor is volgens de jury van ‘Engine of the Year’ de 1.8 Hybrid aandrijflijn uit de Toyota Prius. De 6.2 V8 uit diverse Mercedes AMG-modellen is de beste prestatiemotor. Deze krachtbron wint ook de categorie ‘meer dan 4,0 liter’.

In de klasse van motoren kleiner dan 1,0 liter wint Toyota voor het vierde jaar op rij met de 1,0 liter uit de Aygo. Dat komt vooral door het gebrek aan nieuwe concurrentie. De 1.6 turbomotor van BMW en Peugeot, onder andere uit de Mini Cooper, Peugeot 308 en Citroën C5, wint de categorie 1,4 tot 1,8 liter. In de klasse tot 2,0 liter mag de 2.0 twinturbodiesel van BMW uit de 1-serie en X1 zich de beste motor noemen. BMW wint ook de klasse 3,0 tot 4,0 liter met de 4.0 V8 uit de M3.