Volkswagen Sharan 'derde generatie'

Autonieuws 1 maart 2010

Volkswagen Sharan 2011

Bij de Volkswagen-stand van de Autosalon van Genève staat de nieuwe Sharan gereed. De MPV van de ‘derde generatie’ is geheel vernieuwd, van buiten en van binnen.

De nieuwe Volkswagen Sharan komt net als het huidige model op de markt als 5- of 7-zitter. De achterste stoelen zijn makkelijker toegankelijk doordat de nieuwkomer voorzien is van twee schuifdeuren achter. De stoelen kunnen niet, zoals bij de Sharan van nu, volledig uit de auto gehaald worden. In plaats daarvan heeft de auto het EasyFold-systeem, waarmee de zittingen verschoven en weggeklapt kunnen worden.

De bagageruimte van de MPV heeft een inhoud van minimaal 171 liter. De laadvloer is 1,3 meter lang. Na wegklappen van de laatste twee zitrijen wordt de vloer liefst 2,1 meter lang en neemt het bagagevolume toe tot 2.297 meter. De Sharan III is 22 cm langer (4.85 m), 9,2 cm breder (1,90 m) maar 1,2 cm minder hoog (1,72 m) dan de vorige generatie. De wielbasis is met 7,5 cm toegenomen tot 2,92 m.

Er zullen twee dieseluitvoeringen verschijnen. Beide krijgen een 2.0 TDI-motor maar de een levert maximaal 140 pk en de ander 170 pk. Benzinerijders krijgen de keus uit een 1.4 TSI-motor van 150 pk en een tweeliter TSI die tot 200 pk aan vermogen produceert. De meeste uitvoeringen worden standaard voorzien van een zestraps handbak terwijl de 2.0 TSI de DSG met dubbele koppeling meekrijgt.

De Sharan verschijnt in de uitrustingsniveau’s Trendline, Comfortline en Highline. Standaard wordt de MPV voorzien van onder meer airconditioning, radio/cd-speler, navigatie, bi-xenon verlichting, dempercontrole, automatische niveauregeling en automatisch aanpassende verlichting. Prijzen worden later bekend gemaakt. De nieuwe Sharan zal in de zomer bij de dealers staan.

De Sharan III volgt de oorspronkelijke Sharan op, die samen met de Ford Galaxy werd ontwikkeld. De modellen kwamen in 1995 op de markt. Omdat de Sharan tot twee keer toe een facelift kreeg spreekt Volkswagen nu van de ‘derde generatie’. Walter da Silva is verantwoordelijk voor het ontwerp, dat – qua voorzijde – aansluit bij de zesde generatie Golf.

Bij de Volkswagen-stand van de Autosalon van Genève staat de nieuwe Sharan gereed. De MPV van de ‘derde generatie’ is geheel vernieuwd, van buiten en van binnen.

De nieuwe Volkswagen Sharan komt net als het huidige model op de markt als 5- of 7-zitter. De achterste stoelen zijn makkelijker toegankelijk doordat de nieuwkomer voorzien is van twee schuifdeuren achter. De stoelen kunnen niet, zoals bij de Sharan van nu, volledig uit de auto gehaald worden. In plaats daarvan heeft de auto het EasyFold-systeem, waarmee de zittingen verschoven en weggeklapt kunnen worden.

De bagageruimte van de MPV heeft een inhoud van minimaal 171 liter. De laadvloer is 1,3 meter lang. Na wegklappen van de laatste twee zitrijen wordt de vloer liefst 2,1 meter lang en neemt het bagagevolume toe tot 2.297 meter. De Sharan III is 22 cm langer (4.85 m), 9,2 cm breder (1,90 m) maar 1,2 cm minder hoog (1,72 m) dan de vorige generatie. De wielbasis is met 7,5 cm toegenomen tot 2,92 m.

Er zullen twee dieseluitvoeringen verschijnen. Beide krijgen een 2.0 TDI-motor maar de een levert maximaal 140 pk en de ander 170 pk. Benzinerijders krijgen de keus uit een 1.4 TSI-motor van 150 pk en een tweeliter TSI die tot 200 pk aan vermogen produceert. De meeste uitvoeringen worden standaard voorzien van een zestraps handbak terwijl de 2.0 TSI de DSG met dubbele koppeling meekrijgt.

De Sharan verschijnt in de uitrustingsniveau’s Trendline, Comfortline en Highline. Standaard wordt de MPV voorzien van onder meer airconditioning, radio/cd-speler, navigatie, bi-xenon verlichting, dempercontrole, automatische niveauregeling en automatisch aanpassende verlichting. Prijzen worden later bekend gemaakt. De nieuwe Sharan zal in de zomer bij de dealers staan.

De Sharan III volgt de oorspronkelijke Sharan op, die samen met de Ford Galaxy werd ontwikkeld. De modellen kwamen in 1995 op de markt. Omdat de Sharan tot twee keer toe een facelift kreeg spreekt Volkswagen nu van de ‘derde generatie’. Walter da Silva is verantwoordelijk voor het ontwerp, dat – qua voorzijde – aansluit bij de zesde generatie Golf.

Reacties: bekijk reacties reageer zelf Tags: volkswagen sharan autoshow nieuw Geneve generatie 2010 derde iii

Reageer