Showroom

Brancheorganisatie Bovag heeft onderzoek gedaan naar hoe het verkoopkanaal van nieuwe auto’s er in de toekomst uit kan zien. Om de branche weer gezond te maken moet het aantal verkooppunten voor nieuwe auto’s flink worden teruggebracht.

Het merkkanaal in Nederland moet op de schop. Dat is de conclusie van brancheorganisatie Bovag na uitgebreid onderzoek en vele gesprekken in en buiten de branche. Bovag heeft een nieuwe opzet ontwikkeld waarin plaats is voor vijf tot twintig verkooppunten van nieuwe auto’s per merk. De verkoop moet gecentraliseerd worden, aftersales juist niet. Voor onderhoud moeten autobezitters in de omgeving van hun woonplaats terecht kunnen. Bovag maakt in de nieuwe opzet onderscheid in vijf verschillende soorten bedrijven.

De Verkoop Nieuw Dealer (VND) houdt zich alleen bezig met de verkoop van nieuwe auto’s en eventueel met het verzekeren en financieren daarvan. Inruilauto’s worden doorgestoten naar andere bedrijven en de VND voert geen onderhoud uit. Een verkoopdealer moet jaarlijks minimaal duizend auto’s kunnen verkopen.

Een variant daarop is de Auto Retail Dealer (ARD), een dealer voor kleinere automerken. Een ARD-bedrijf verkoopt minimaal 500 nieuwe auto’s en 250 gebruikte auto’s per jaar. Ook een ARD heeft geen werkplaats voor onderhoud.

De Support Dealer (SD) is het kleine zusje van de VND en ARD en vervult een lokale rol. Hier vindt de aftersales plaats van een auto die bij een verkoopdealer is gekocht. Een Support Dealer kan net als een verkoopdealer meerdere merken vertegenwoordigen. Daarnaast verkoopt de SD occasions die veelal afkomstig zijn van de verkoopdealer. Ook kan de subdealer nieuwe auto’s afleveren die zijn gekocht bij een verkoopdealer. De Dorps Dealer is daarop een variant maar heeft minder merkuitstraling en kan geen nieuwe auto’s afleveren. Als laatste is er nog de Service Dealer en die voert alleen maar onderhoud uit. Dit bedrijf verkoopt geen nieuwe auto’s of occasions.

Erik Tak, voorzitter van Bovag Autodealers, zegt dat de branche nu aan zet is: “We hebben vastgesteld dat er ook in de toekomst ruimte is voor bestaande merkdealers, maar veelal wel in een andere rol dan nu, en mét rendement. Het is tijd om keuzes te maken en de merkkolom opnieuw in te richten. Daarbij zijn met name dealerverenigingen en importeurs nu zelf aan zet.”