Subaru’s eigen versie van de Toyota FT-86 wordt herzien. De ontwikkelkosten rijzen de pan uit en daarom moet juist voor het sportauto-model de symmetrische AWD sneuvelen. Waarin kan de Subaru 216A zich nu nog onderscheiden?

Toyota presenteerde een half jaar geleden de FT-86 Concept (hiernaast afgebeeld). Toen was al bekend dat Subaru, deels eigendom van Toyota en met dat bedrijf betrokken in de ontwikkeling van de conceptcar, een eigen versie van de auto wil uitbrengen. Deze kreeg als voorlopige naam de 216A.

De conceptcar had al de voor Subaru karakteristieke boxer-motor. Verwacht werd dat het tweede kenmerk van het merk, de symmetrische All-Wheel Drive, het ‘unique selling point’ zou worden voor de 216A. Volgens het Japanse magazine Best Car blijkt echter dat de AWD uit het ontwerp is geschrapt. Het ontwikkelen van een eigen aandrijflijn zou de kosten zo opdrijven dat deze niet terug te verdiend kunnen worden met een model dat zich alleen met AWD onderscheidt van de FT-86.

Subaru zou nu overwegen de auto een eigen identiteit te geven door middel van een ander exterieur. Gedacht wordt aan het ontwerpen van een eigen, uitgesproken neus van de auto. Andere opties zijn het uitbrengen van een cabrio-versie en verschillende motor-varianten, bijvoorbeeld met compressor. Toyota kondigde eerder aan met een extra sportieve G Sports-uitvoering te komen. In dat geval wil Subaru een concurrent uitbrengen, vergelijkbaar met de STi-versies van de Impreza.

Het tijdschrift Autovisie meldt dat de knoop nog moet worden doorgehakt. STi-afdelingshoofd en Subaru vice-president Takeshi Tachimori zegt dat Toyota en Subaru op dit moment één voertuig co-ontwikkelen. “We hebben nog niet besloten hoe we ons model van de Toyota gaan onderscheiden.” Subaru wil de uiteindelijke auto vanaf 20.000 euro op de markt zetten. De prijs van de ‘STi’-versie zou tussen de 25.000 en 30.000 euro komen te liggen.