De Chinese autofabrikant Great Wall wil zijn auto’s ook in Noord-Europa gaan verkopen. Het bedrijf kijkt uit naar een ‘veeleisende en moeilijke markt’, die kan dienen als leerervaring voor de export naar Noord-Amerika – het uiteindelijke doel.

Sinds kort verkoopt de Great Wall Motor Company de pick-up Wingle in twee Europese landen, Bulgarije en Italië. Tegen Automotive News China vertelt GW-topman Xing Wenlin dat de fabrikant op zoek is naar een derde Europese markt. “Het wordt waarschijnlijk een Noord-Europees land, bijvoorbeeld Zweden, dat de meest veeleisende en moeilijkste markt in Europa is.”

“Het belangrijkste voor ons is om te leren en ervaring op te doen, zodat we nieuwe producten kunnen bieden met meer ‘value for money’ voor Europese klanten”, zo legt Wenlin uit. Inmiddels heeft de Chinese autobouwer haar productlijn uitgebreid van vooral SUV’s en pick-ups naar een vollediger gamma. Vier modellen – de GW Florid, Coolbear, Hover en Wingle – zijn al goedgekeurd voor de gehele Europese markt en zullen vanaf 2011 in Bulgarije van de band lopen. Ook de onlangs gepresenteerde Tengyi C30 komt naar ons continent.

Uiteindelijk gaat het er GW om voldoende ‘reikwijdte, daadkracht evenals de juiste producten en technologie’ te hebben om de Amerikaanse markt te veroveren. De Europese markt is in de ogen van het Chinese bedrijf vele malen gecompliceerder, met 27 verschillende landen die alle hun eigen regels hebben en waar veel verschillende talen worden gesproken. “Er zijn ook vele sterke lokale merken, zelfs de Japanse en Koreaanse merken is het niet gelukt om daar grote massaproducten te worden.”

Wenlin laat in Automotive News optekenen dat de ambities van GW niet minder zijn dan het ‘openbreken van de Amerikaanse markt’. Het eerste doel is om dit jaar 60.000 auto’s te exporteren; hetzelfde aantal als in 2008. Great Wall heeft al grote exportmarkten in het Midden-Oosten, Afrika, Australië en Zuid-Oost Azië.