Deze week is de productie van de hybride Toyota Auris van start gegaan in Noord-Wales. Nederlandse kopers moeten nog wachten tot juli voordat de auto wordt geleverd. Dat belet velen niet om hem nu al te bestellen vanwege de fiscale voordelen.

De Toyota Auris Hybrid is de eerste hybride auto die in Europa in massaproductie wordt gebouwd. De auto is bijna identiek aan de onlangs gefacelifte Auris die uitsluitend met brandstof wordt aangedreven. Toch blijken Nederlandse kopers massaal te kiezen voor de hybride variant. Dagblad De Telegraaf tekent op dat 75 procent (700 stuks) van de reeds geplaatste orders bestaat uit de variant met hybride aandrijving. De importeur verwacht dat dit percentage nog zal oplopen zodra het model leverbaar wordt, vanaf 1 juli aanstaande.

De grote belangstelling voor de hybride Auris in Nederland heeft te maken met de belastingvoordelen. De Auris Hybrid stoot slechts 89 g/km CO2 uit en verbruikt 3,8 l/100 km aan benzine (1 op 26,3). Daarmee valt de middenklasser voor zakelijke rijders in de laagste bijtellingsklasse van 14 procent. Particuliere aanschaffers worden vrijgesteld van de aanschafbelasting BPM en hoeven geen wegenbelasting te betalen.

Daarbij is de Auris enkele duizenden euro’s goedkoper in aanschaf dan Toyota’s populaire hybride, de Prius. De vanafprijs ligt op 22.950 euro. De hybride Auris deelt de aandrijflijn met de Prius. Deze Hybrid Synergy Drive bestaat uit een elektromotor en 1,8 liter benzinemotor (samen 136 pk) plus CVT-automaat. Terwijl de Auris in minder dan 10 seconden de 100 km/u haalt, wordt tot 34 km/u volledig elektrisch gereden.

25 procent van de onderdelen wijkt echter af van die van de Auris met benzine- of dieselmotor. Tony Walker, adjunct-directeur van de fabriek in Burnaston – waar alle Auris-modellen vandaan komen – vertelt dat de introductie van de hybride enorme veranderingen heeft veroorzaakt in de trainingen, onderdelen, werkwijze, productielijnen en testprocedures. “De grootste uitdaging lag in het feit dat de hybride op dezelfde productielijn gebouwd wordt. Afronding van de hybride neemt 11 minuten meer in beslag, zodat een slimme integratie, nieuwe machinerie en een specialistisch team nodig is om knelpunten te voorkomen.”