Huidige generatie BMW 1- en 3-serie

BMW bespaart dertig procent ontwikkelingskosten door de 1-serie en 3-serie meer techniek te laten delen. Voor beide modellen ontwikkelt het merk nieuwe viercilinder motoren.

BMW bespaart op ontwikkelingskosten door het aantal modulaire onderdelen voor de 1- en 3-serie te fors verhogen. Alleen op de ontwikkelingskosten van de nieuwe 1-serie die in 2011 komt scheelt dat al dertig procent. Dat heeft ontwikkelingschef Klaus Präger gezegd in een interview met het Duitse tijdschrift Auto Motor und Sport.

Ook de nieuwe 5- en 7-serie delen veel meer techniek dan voorheen. Aan de onderkant van het gamma past BMW nu eenzelfde strategie toe. Zo staan de nieuwe 1 en 3 op dezelfde bodemplaat, al dan niet ingekort, en delen ze een groot deel van de aandrijving en motoren. Dat betekent dat de nieuwe 1-serie ‘gewoon’ weer achterwielaandrijving krijgt.

BMW ontwikkelt nieuwe viercilinder motoren voor beide modellen, die het verbruik en de CO2-uitstoot verder omlaag moeten dringen. De Duitsers houden vooralsnog vast aan simpele energiebesparende technieken zoals een start/stop-systeem. Een hybride 1- of 3-serie staat voorlopig niet op de planning. De nieuwe 1-serie komt volgend jaar, in 2012 volgt de volgende generatie 3-serie.