Opel Astra

Opel stelt zichzelf niet langer als doel om marktleider te worden in Nederland. Dat zegt Freddy de Mulder, directeur van Opel Nederland, in een interview met het Financiële Dagblad.

Het marktleiderschap is niet langer een doel op zich bij Opel. Freddy de Mulder zegt in een interview dat hij liever bouwt aan een gezonde en winstgevende organisatie dan dat hij ‘ijdele doelstellingen’ nastreeft. Opel was tot 2005 36 jaar lang onafgebroken het beste verkopende automerk van Nederland.

Toch waagt De Mulder zich aan een doelstelling. Hij wil op de middellange termijn een marktaandeel van tien procent halen in Nederland. In de eerste vier maanden van 2010 blijft Opel steken op 7,5 procent, terwijl marktleider Volkswagen een marktaandeel van 10,31 procent haalt.

De economische crisis en de onzekerheid over de toekomst van het merk vorig jaar heeft geleid tot het afbrokkelen van het marktaandeel. Niet alleen Volkswagen maar ook Toyota, Ford en Peugeot verkochten meer auto’s dan Opel. Dit jaar staat in het teken van hestel. Het merk opereert weer veilig onder de paraplu van General Motors en met de nieuwe Astra en Meriva moeten de verkopen weer aantrekken. De Mulder zegt dat het marktaandeel van Opel in de eerste vier maanden van 2010 weer 1,1 procent hoger ligt dan in dezelfde periode vorig jaar.