De GTi is terug bij Peugeot. De 308 draagt de drie beroemde letters die van de 205 een waar icoon maakten. Anno 2010 is alles anders.

Peugeot introduceert de 308 GTi en maakt direct de prijs bekend. Om maar met die laatste te beginnen: voor 29.990 euro ben je eigenaar van een 308 GTi. Het Franse merk levert de snelste uitvoering alleen als vijfdeurs en met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De 200 pk sterke 1.6 THP met twinscroll turbocompressor in de 308 GTi kennen we al uit de RCZ. Het maximale vermogen levert deze krachtbron tussen 5.500 en 6.800 tpm. Het koppel van 275 Nm komt echter al vrij bij 1.700 tpm. De GTi sprint in 7,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Peugeot is trots om te melden dat de sportieve 308 slechts 6,9 l/100 km (1 op 14,5) benzine verbruikt. De CO2-uitstoot bedraagt 159 g/km.

Peugeot heeft de vering en demping aangepast en de 308 10 mm dichter bij het asfalt gezet. Uiterlijk is de GTi te herkennen aan de sportieve voorbumper, die de snelle hatchback leent van de 308 CC. Verder monteren de Fransen een (nep)diffuser in de achterbumper, een achterspoiler en een dubbele verchroomde uitlaatpijp. Uiteraard ontbreken de GTi-badges niet. Het interieur is opgeleukt met enkele sportieve accenten. Liefhebbers kunnen meteen naar de dealer rennen want de 308 GTi is per direct te bestellen.