Volkswagen heeft een Polo gepresenteerd die zowel op benzine als op lpg kan rijden. De Polo BiFuel rijder is daarmee goedkoper uit en stoot tot 9 procent minder CO2 uit.

Een jaar na de introductie van de Auto van het Jaar breidt het merk het Polo-assortiment uit met de BiFuel-variant. Deze Polo heeft naast de 45 liter grote benzinetank ook een af-fabriek lpg-tank, met een inhoud van 52 liter. Na het starten op benzine schakelt de Polo BiFuel automatisch over op autogas.

Daarmee kan de autorijder lekker besparen. Want hoewel het verbruik van lpg op 8,1 l/100 km (1 op 12,3) ligt, terwijl de vergelijkbare Polo 1.4 op benzine 6,1 l/100 km (1 op 16,4) opmaakt, is autogas flink goedkoper. Overigens kan de bestuurder met een draai aan de knop schakelen tussen de twee soorten brandstof.

Lpg is ook schoner dan benzine. De CO2-uitstoot, bij de reguliere Polo 146 g/km, ligt bij rijden op lpg op 132 g/km. Dat betekent dat je 9 procent minder CO2 de lucht inblaast. De gastank is leeg na ongeveer 640 km. Met behulp van de benzinetank kan daarna nog een flink stuk worden doorgereden; de totale actieradius bedraagt 1.300 km.

De lpg-tank komt op de plaats van het reservewiel te liggen. De Polo BiFuel is door middel van een crashtest veilig verklaard. Een ander voordeel van de ‘af-fabriek’ versie is dat de lpg-installatie opgenomen is in de garantie van de auto. Het is nog niet bekend wanneer de Polo BiFuel in Nederland verkrijgbaar zal zijn. Ook op de prijs is het nog even wachten.