Volkswagen Wolfsburg

De huidige crisis in de eurozone zal het herstel van de autoverkopen een aantal maanden tot een aantal jaren vertragen. Dat denken industrieel analisten en topmensen uit de Europese auto-industrie. De Volkswagen Groep is het meest actief op de getroffen markten en zal het meest lijden onder de nieuwe financiële terugval.

Het vooraanstaande blad Automotive News Europe sprak deze week met een aantal analisten en topmensen uit de auto-industrie over de effecten van de euro-crisis. Deze week zag de Europese Unie zich genoodzaakt een reddingsplan ter waarde van 750 miljard euro op tafel te leggen om de schuldencrisis in landen als Griekenland, Portugal en Spanje te bezweren. Deze en andere Europese landen moeten flink bezuinigen en/of belastingen verhogen, zodat de koopkracht van consumenten er flink afneemt.

Dat kan makkelijk negatieve gevolgen hebben voor de aankoop van nieuwe auto’s, juist in een tijd dat de sector nog moet herstellen van de slechte verkopen in de crisisjaren 2008 en 2009. Van de door Automotive ondervraagden is Renault-Nissan CEO Carlos Ghosn het meest positief: “Ik denk niet dat dit het herstel bedreigt maar vertraagt.” Verschillende analisten zijn pessimistischer. Zij zien geen volledig herstel vóór eind 2011, en in het geval van de landen in problemen zelfs niet voor 2016 (Italië) tot 2019 (Ierland).

Zo stelt Philippe Houchois van investeringsbank UBS: “We gaan toe naar een periode van langzame tot geen groei in bruto nationaal product. In het geval van autoverkopen wordt dat verergerd door het feit dat […] in een vroeg stadium maatregelen zijn genomen om een crisis te voorkomen, in plaats van een herstel op gang te helpen.” Hij doelt op desloopregelingen en overheidssteun in veel Europese landen; deze zouden daadwerkelijke sanering van de sector hebben tegengehouden.

In het algemeen hebben de autoverkopen in Griekenland weinig invloed op de totale verkoop in Europa. Volgens cijfers van de Europese fabrikantenorganisatie Acea maakte Griekenland vorig jaar slechts 1,5 procent deel uit van de totale verkopen op ons continent. Maar wordt gekeken naar vier bedreigde markten – naast Griekenland ook Spanje, Portugal en Ierland – dan valt op dat vooral de Volkswagen-merken daar een groot marktaandeel hebben, in de afgelopen 3 jaar 21 procent. De merken van dit concern worden onevenredig hard worden getroffen. Dat geldt in mindere mate ook voor PSA Peugeot-Citroën en Renault-Nissan.

De analisten zien wel een lichtpuntje voor consumenten en dealers. “Het voordeel van het EU-reddingspakket is dat het de rente voor lange tijd laag zal houden. Ervan uitgaand dat de kwaliteit van het [Europese] consumentenkrediet blijft bestaan, kan de lage rente de vraag naar auto’s ondersteunen”, aldus Houchois.