De eerste hybride Audi is een feit. Dankzij een overijverige webmaster verschenen gisteravond tijdelijk de eerste gegevens over de Q5 Hybrid Quattro op het internet. Hieronder vertellen we alles wat er tot nu bekend is.

Niet de A8 maar de Q5 zal het eerste hybride aangedreven model van Audi zijn dat op de markt komt. Dat duurt overigens niet lang meer, hij wordt al begin volgend jaar in de showrooms verwacht. De Audi Q5 Hybrid Quattro wordt een ‘full hybrid’, dat wil zeggen dat de SUV volledig elektrisch kan rijden. Weliswaar met een snelheid tot 100 km/u en tot een maximum van 3 km (bij 60 km/u).

De belangrijkste taak van de elektromotor is echter de ondersteuning van de conventionele krachtbron. Dat is een viercilinder, tweeliter TFSI-benzinemotor met turbo en directe injectie. Samen met de 33 kW sterke elektromotor kan een vermogen worden bereikt van 245 pk en – wellicht nog belangrijker voor een auto met off-road capaciteiten- een koppel van liefst 480 Nm. Over de terrein vaardigheden is nog niets bekend, wel kunnen we melden dat de middelgrote SUV niet meer dan 7,1 seconden nodig heeft voor de 0-100 km/u-sprint. De topsnelheid ligt op 222 km/u. Zoals de naam ‘Quattro’ al aangeeft is de hybride Q5 vierwielaangedreven.

Audi gebruikt lithium-ion accu’s om de elektromotor te voeden. Deze liggen achterin de auto en worden onder meer bijgeladen door de terugwinning van remenergie. Van de 580 liter bagageruimte in de reguliere Q5 blijft dan nog 480 liter beschikbaar in de hybride uitvoering. Dat is nog altijd behoorlijk. Er zijn nog geen cijfers bekend over oplaadtijd, energieverbruik en CO2-uitstoot – zo ijverig was de webmaster nu ook weer niet.

Aan de buitenzijde zal de hybride Q5 te herkennen zijn aan de speciale badges die de zijkant en achterklep sieren. Kopers kunnen kiezen voor de kleur Polarsilber die exclusief is voorbehouden aan de Q5 Hybrid. In het interieur valt de ‘power meter’ op. Het display geeft de energiestromen weer: drijft de elektromotor de wielen aan, ondersteunt de elektromotor de krachtbron of wordt er remenergie in de accu’s opgeslagen.